Njut av ett hållbart båtliv där solen laddar både dina och båtens batterier
Greenline Yachts är pionjärer inom marin hybridteknik, och har utvecklat hybridlösningar i båtar sedan 2008. Erfarenheten ger oss möjligheten att leverera båtar med maximal komfort och ett minimalt klimatavtryck både till sjöss och i hamn; Hybrid-mode eliminerar utsläpp av avgaser, motorljud samt vibrationer och ger oss möjligheten att uppleva naturen i sakta fart. Diesel-mode tar oss fram snabbt och säkert samtidigt som batteriladdningen återställs.
Kombinationen av el-motor/dieselmotor ger en drivlina som också reducerar bränslekostnader och krav på underhåll, då dieselmotorn bara startas vid behov. Med en Greenline stör du inte dina grannar i naturhamnar, då batteribanken gör att du klarar dig utan att starta en generator eller ansluta båten till landström.
Med solpaneler som standard, finns alltid 220 Volt tillgängligt, vilket innebär att du kan använda all utrustning i båten; spis, ugn, kyl/frys vare sig båten är i hamn eller till sjöss. Det finns 220-voltsuttag i alla utrymmen, vilket ökar flexibiliteten och ger oss möjlighet att förlänga vistelsen ombord, då du kan vara tillgänglig, även om du befinner dig uppankrad långt ute i skärgården.
Upplev en miljövänlig färd
Greenline finns i storlekarna 39 till 58 fot. GL45, GL48 samt GL58 finns både som coupé och med flybridge och utrustas enligt dina önskemål och behov.
Kontakta oss på Kolhättans varv för att provköra våra demobåtar och upplev det bästa med hybridteknik.
Färd miljövänligt och tyst, utan motorbuller, avgaser och vibrationer!
Se våra tillval
E-Drive – 100% Elektrisk Drivlina
Tyska Toqeedo levererar elmotorer på 50-100kw till samtliga Greenline’s modeller från 33-48 fot. Batterierna är anpassade till Toqeedos motorer och marinkonverterade BMW i3 batterier på vardera 40 kWh.
Motorval
Våra dieselmotorer är från Volvo Penta och Yanmar. Elmotorerna till hybridmodellerna är framtagna i ett samarbete med tyska Mahle som tillverkat en motor som är placerad mellan dieselmotorn och backslaget.
För de helt elektriska drivlinorna är det marknadsledande Toqeedo som levererar 50-100kw elmotorer med marinkonverterade Lithiumbatterier från BMW i3.
H-Drive – Hybriddrift
Hybriddriften innebär att Greenline kör dieseldrift (elmotorn blir då generator) eller enbart eldrift, aldrig båda samtidigt. Enkelt finns det två inställningar, (D) Dieseldrift och (E) Eldrift. En elektrohydraulisk koppling är placerad mellan dieselmotorn och den elektriska motorn/generatorn och kopplar automatiskt ur dieselmotorn vid eldrift. Den Elektriska motorn/generatorn MAHLE ger14 kW i eldrift och upp till 10 kW laddning vid dieseldrift. Elmotorn sitter mellan backslaget och dieselmotorn.
Inverter från Victron fördelar de olika energikällorna och ger båten 230 volt förbrukningsström.
Solpaneler på taket laddar batterierna med upp till 2700 watt beroende på modell. Laddning sker konstant i dagsljus. Vid riktigt låga farter, ca 3 knop, ger solcellerna vid optimalt solljus den el som förbrukas för framdrivningen i en Greenline 33. Batteribanken på 56 volt är per batteri 13,3 kWh. I modellerna 33 och 39 går det numera montera 2 litiumbatterier och i de större modellerna 4-6 st litiumbatterier. Alltså upp till 80 kWh.